dilluns, 20 de febrer del 2012

MÈTODE FELDENKRAIS


Segons la Comissió de Medicina Integrativa de Sabadell

QUÈ ÉS EL MÈTODE FELDENKRAIS?

El mètode Feldenkrais d’autoconsciència a través del moviment (ATM) i integració funcional (IF) proposa un enfoc global de l’ésser humà. És un abordatge pedagògic de l’aprenentatge humà a través del moviment: explorant, recordant i aprenent lúdicament.
Tracta de millorar i afinar l’autoimatge educant el sentit cinestèsic, i de saber prendre consciència de si mateix per poder:
- - desenvolupar i potenciar tant facultats com competències. - - despertar noves habilitats.
El treball, en el seu efecte, té un alt valor preventiu, terapèutic i creatiu.

EN QUÈ CONSISTEIX?

Es presenta en dos modalitats:
Autoconsciència a través del moviment (ATM) Integració Funcional (IF)
Autoconsciència a través del moviment (ATM) - Autoconsciència a través del moviment: en aquesta modalitat, el treball és en grup enfocant el procés individual de cada alumne. El professor guia als alumnes de forma verbal a través de seqüències de moviments que segueixen una lògica interna i funcional, dissenyades per Moshé Feldenkrais. - Les seqüències de moviments ens mostren una manera eficient de reorganitzar i millorar la nostra manera d’actuar. - Els moviments es fan sense esforç, amb suavitat i respectant els propis límits. Conviden a obrir un espai d’exploració del seu propi procés d’aprenentatge personal.
Integració funcional (IF) - Integració funcional: es desenvolupa en classes individuals. El professor guia l’alumne, aquesta vegada amb les seves mans, a través d’un procés d’aprenentatge “kinestèsic” (moviment). Les propostes de moviment a través del toc suau i respectuós atén a les necessitats particulars i específiques de cada persona amb l’objectiu que pugui sentir noves formes de moure’s i així, millorar la coordinació i organització del seu moviment. - L’alumne pot experimentar i integrar les relacions funcionals en el propi cos, i utilitzar-les per a un ús més efectiu en les seves pròpies accions.A QUI ESTÀ INDICAT?
- És especialment recomenable per a persones amb dolor, limitacions de moviment o dificultats en determinades activitats. I també per a profunditzar en algún tema important per a l’alumne.
- També està dirigit a professionals de la salut, psicòlegs, pedagogs, actors, cantants, ballarins, músics, i tota persona interessada en el seu autoconeixement. En la seva essència és un mètode obert a qualsevol persona interessada en aprendre i millorar la seva qualitat de vida:

COM ACTUA?

- El que es pot aprendre a través d’aquest treball serveix per millorar la salut, l’estat d’ànim i la capacitat de superar dificultats, dolors o ansietat.
- Millora la postura, millora l’organització dels nostres moviments el que ens permet sentir-nos alçats repecte a la força de la gravetat de manera natural i espontània.
- Màxima eficàcia i mínim esforç. Una persona ben organitzada es mou amb el màxim d’eficàcia i un mínim d’esforç respecte als nous patrons de moviment integrats.
EL PROCÉS D’APRENENTATGE DE L’ALUMNE, NO L’ENSENYAMENT, ÉS L’ESSENCIAL.
- Fer servir el moviment de tal forma que l’alumne fixi la seva atenció en el procés propioceptiu més que en el resultat exterior. - El nen apren d’aquesta manera i és el que Feldenkrais denomina aprenentatge orgànic: un aprenentatge sensori motor que depen de la maduració del sistema nerviós i influeix a la vegada sobre el desenvolupament de les conexions nervioses.
“Fer l’impossible possible, el possible fàcil, el fàcil elegant”. Dr. Moshe Feldenkrais

FUNCIONAMENT DE LES VISITES

Es pot treballar de manera grupal fent sessions setmanals i/o tallers amb jornada intensiva concertada durant l’any. I també es pot treballar de manera individual setmanalment però sempre serà l’alumne, que segons la seva necessitat, marcarà el temps entre una sessió i una altra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada