dimarts, 21 de febrer del 2012

LA TERÀPIA D'INTEGRACIÓ SENSORIAL


Segons la Comissió de Medicina Integrativa de Sabadell

QUÈ ÉS LA TERÀPIA D'INTEGRACIÓ SENSORIAL?

Tota la informació que rebem sobre el món, ens arriba a través dels nostres sistemes sensorials: visual, auditiu, gustatiu, olfactiu, tàctil, vestibular (moviment del cap, equilibri i gravetat) i propioceptiu (posició i moviment del cos).
Les sensacions són l’aliment del Sistema Nerviós Central i són necessàries per tal de que el cervell creixi, maduri i funcioni de forma òptima. El Sistema Nerviós Central és l’encarregat de processar les sensacions; és a dir, les registra o nota,les interpreta i les organitza, per després donar una resposta adequada en funció de l’entorn i de la situació en la que ens trobem. Aquesta capacitat per organitzar la informació sensorial i donar respostes adaptades és la Integració Sensorial.
La teràpia d’Integració Sensorial treballa el processament de les sensacions, permetent una millor integració dels estímuls sensorials, un funcionament neurològic i un desenvolupament més madur i òptim.

EN QUÈ CONSISTEIX?

Durant les sessions terapèutiques s’utilitzen experiències sensorials en un context de joc i d’interacció social. El terapeuta guia a l’infant i busca que el nen respongui de forma apropiada a l’entrada sensorial, i pugui executar una resposta adaptada, organitzada o exitosa (a nivell atencional, conductual, motriu, de joc, etc.). Les demandes que el terapeuta fa a l’infant s’incrementen gradualment i es fan més complexes, per tal d’aconseguir unes respostes més madures i organitzades.
Sobretot es realitzen activitats que proporcionen estimulació vestibular, propioceptiva i tàctil, per això s’utilitzen cordes, gronxadors terapèutics, escales penjants, coixins, textures, trapezis, etc.
El nen és un participant actiu de la sessió, i és dóna molta importància a la iniciativa i a la seva motivació interna a l’hora de fer.Per a cada infant es realitzen un tipus de jocs i es treballen uns objectius diferents, en funció de les dificultats que tingui. Les sessions normalment són individuals.

A QUI ESTÀ INDICADA?

Un infant que no processa de forma adequada la informació sensorial pot
presentar:
o Respostes exagerades a determinats estímuls
o Hipersensibilitats (no tolera determinades textures, por al moviment o a les
alçades, molt sensible als sorolls...)
o Lentitud en la velocitat de les respostes (és lent, inactiu, li costa engegar,...)
o Cerca sensorial exagerada (li costa estar quiet, ho toca tot, busca
sensacions fortes i intenses, ...)
o Nivell d’activitat alt o baix
o Dificultats d’atenció
o Dificultats de coordinació motriu, alteracions en el to muscular
o Retard maduratius, en el llenguatge, en l’adquisició d’habilitats motrius i en
el rendiment acadèmic
o Dificultats en l’organització de la conducta (plor o rabietes desmesurades, baix control de les seves reaccions, dificultats per tolerar canvis en les rutines, problemes de comportament...) 
o Baixa autoestima
o Dificultats en el joc i en la socialització
o Manca d’autonomia en les activitats de la vida diària.
La teràpia està indicada a nens que presenten alguna d’aquestes característiques mencionades, nens que han patit una manca d’estimulació (nens adoptats, amb llargues hospitalitzacions i nens en situació de risc), així com infants que presenten un diagnòstic específic, com per exemple: Trastorn per Dèficit d’Atenció (amb i sense Hiperactivitat), Trastorn Generalitzat del Desenvolupament (Síndrome d’Asperger, Autisme i altres), Paràlisis Cerebral, Dispraxia, Síndrome de Down, Síndrome de Williams, Síndrome X-Fràgil i altres síndromes i diagnòstics.
Els infants que reben teràpia d’Integració Sensorial, tenen entre 0 i 14 anys, tot i que en segons quins casos també es pot treballar amb infants més grans i joves.

COM ACTUA?

Les respostes adaptades que els nens donen durant les sessions, permeten un millor processament de les sensacions i una integració sensorial més efectiva. Això genera molts beneficis, ja que el Sistema Neviós funciona més eficientment, i es forma una base sobre la qual es construeixen noves habilitats en els diferents nivells de desenvolupament (motriu, cognitiu, social, emocional, conductual, etc.)
Tot allò que es treballa en les sessions terapèutiques es transforma en noves destreses i habilitats, en millores en l’aprenentatge i en el comportament, i en un
desenvolupament més madur.

FUNCIONAMENT DE LES VISITES

Depenent de cada cas es realitzen una o dues sessions de teràpia a la setmana , normalment. El nombre de sessions es valoren amb la família en funció de les dificultats i característiques de l’infant i de la seva vida ocupacional. La duració de les sessions terapèutiques és d’una hora, normalment es destinen 45 minuts de teràpia amb l’infant, i 15 minuts d’intercanvi d’informació amb la família, aproximadament.

TIPUS DE REACCIONS

Els infants aprenen jugant i gaudeixen de les sessions, que cada dia són diferents. Les seves reaccions sempre són de divertiment, tot i que les activitats requereixin el seu esforç.
La manera en com els nens processen les sensacions canvia, i les respostes adaptades que els nens donen a les sessions, es van generalitzant poc a poc en altres contextos i situacions. Les millores es fas presents a la vida diària del nen.
En algunes ocasions, desprès de les primeres sessions, les famílies refereixen un petit empitjorament, que en unes setmanes es converteix en millores.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada